Intervju sa Zoranom Ćirjakovićem, novinarom, publicistom, politikologom, svetskim putnikom, bivšim turističkim vodičem i univerzitetskim predavačem. Кroz intervju otkrio je zanimljivosti sa svojih putovanja, a ljubav prema Bloku 45 koji ga je oblikovao nije krio.
Ćirjaković je bio dopisnik Newsweek-a i Los Angeles Times-a, a ujedno i vodi blog pod nazivom „poništeni nepismeni đavolji advokat”.
Otkud
interesovanje za Afriku i islamski svet?
Od
malih nogu sam želeo da putujem. Sticajem okolnosti, u jesen 1991. godine sam, sa
jednim prijateljem, otišao u Egipat i Jordan. Bilo je to moje prvo neevropsko
putovanje, i tu se rodila velika ljubav prema dalekim svetovima.
Ratovi
devedesetih su promenili tok mog života, kao i mnogih drugih u umirućoj
Jugoslaviji. Ali, ja sam imao radno iskustvo koje mi je obezbedilo jedan izbor
više kada sam se – kao i moje kolege koje su početkom devedesetih završili neki
od fakulteta sa kojim se lako dobijao posao u Australiji i Kanadi – suočio sa
činjenicom da ovde više nije bilo pristojno plaćenog zaposlenja „u struci“.
Naime,
sve vreme tokom studija elektrotehnike radio sam kao turistički vodič. Vodio
sam naše turiste po Zapadnoj Evropi, a po Beogradu i ostatku Srbije prvo katoličke
hodočasnike na putu za Međugorje i grupe starijih Amerikanaca i Kanađana, kao i
Izraelce poreklom iz regiona, koji su dolazili na neku vrstu „postojbinske ture“,
a vremenom i sve veći broj „individualnih turista“, koji su hteli da naprave
izlet do Oplenca, manastira Fruške gore ili posete slikare naivce u Kovačici.
Već
sam prikupio dokumenta za useljeničku vizu, kada sam juna 1993. godine počeo da
radim kao „fikser“, vozač, prevodilac i, ono ključno, tumač konteksta i
lokalnih odnosa zapadnim novinarima koji su izveštavali iz ratova, da bih od
1997. i sam počeo da objavljujem tekstove. Novac koji sam zaradio, a to je bila,
za tadašnje uslove fantastična, „nadnica za strah“, uglavnom sam trošio na
putovanja. Ubrzo sam stigao do Maroka, Burme, Kambodže i Malija, koji je ostao
moja najveća ljubav. Do danas sam uspeo da vidim sva mesta o kojima sam sanjao
sem jednog – Jemena.
Da
li vas je bilo ko sa RTS-a ili drugih televizija sa nacionalnom frekvencijom
pozvao da za njih snimate putopise po Africi i da li bi ste voleli da realizujete takav
projekat?
Mnogi
su me savetovali da počnem da snimam, ali tada počnete da gledate sva ta divna
mesta kroz objektiv. Bar za mene, ako stalno razmišljate šta da snimite
putovanje postaje jedno osiromašeno iskustvo. Sa nekih mesta, uključujući Mali,
nemam čak ni fotografije. Ali, doneo sam veliki broj maski, malih ćilima i
drugih, često neobičnih, predmeta koji danas krase naš stan.
Doneo
sam i brojne knjige sa fotografijama koje su slikali talentovani domaći i
zapadni fotografi, umetnici koji se zaljubljivali u različite delove sveta i,
praktično, im napravili „spomenike“ u vidu tih predivnih „slikovnica“. Inače,
Mali je poznat po fotografima. Bio sam u skromnom domu i studiju Seidu Keite, umetnika
koji je sve do penzije radio i kao zatvorski fotograf, i otkrio radove Mailka
Sidibea, prvog podsaharskog umetnika nagrađenog na Venecijanskom bijenalu, koji
je ovekovečio živote mladih stanovnika Bamakoa, od noćnih klubova do peščanih
plaža na reci Niger.
Napisao
sam jedan broj kraćih putopisa, koji su izlazili u „Yellow Cab-u“, magazinu
koji je bio fokusiran na dešavanja u Beogradu, ali je objavljivao recenzije
novih izdanja i pratio različite fenomene. Šteta što je prestao da izlazi. Tu
sam objavljivao i male portrete muzičkih zvezda i stilova kojima su vladali,
uglavnom kategorizovanih kao „World Music“. Potrudiću se da sredim te tekstove i da ih tokom
narednih meseci objavim na mom blogu „Nepismeni đavolji davokat“.
Svi
ti magični zvuci su još moćniji i upečatljiviji kada ih otkrivate u okruženju u
kome su nastajali i „muzika sveta“ je postala jedna od mojih velikih ljubavi.
Iako su ovde poznatiji „severnjaci“, Ali Farka Ture i tuareška grupa „Tinariven“,
meni je u Maliju najdraža Umu Sangare, zvezda sa juga, i njen predivan, jako
snažan i upečatljiv „vasulu“ glas. Imao sam priliku da je intervjuišem.
Upoznao
sam u Bamakou i Salifa Keitu, verovatno najveću malijansku muzičku zvezdu, ali
i čoveka koji je odrastao sa stigmom koja prati albino Afrikance, na koncertu
na kome su nastupali neki od muzičara iz njegovog benda. Keita je krenuo, kao i
mnoge velike malijske zvezde, iz grupe koja se jednostavno zvala „Bend bifea
železničke stanice u Bamakou“. Uspeo sam da u prostranoj bašti „bifea“ odgledam
koncert jedne od poslednjih postava.
Kako ocenjujete diplomatsku mrežu Srbije u Africi i sa kojim zemljama trebamo da dodatno razvijamo ili ponovo uspostavimo međudržavne odnose?
Ona je i dalje relativno velika, imajući u vidu šta se sve dešavalo sa Jugoslavijom i koliko je Srbija mala zemlja. U mnogim afričkim državama postoji sećanje na Tita i nesvrstanost, a u Etiopiji, blizu Bahr Dara, naišao sam i na gradilište, sve sa zarđalim mašinama, koje je „Energoprojekt“ morao da napusti kada su nam uvedene sankcije 1992. godine.
Nažalost,
kao i delovima Azije, mnoge zemlje koje su bile perjanice Pokreta nesvrstanih
danas nisu toliko regionalni rivali koliko neprijatelji. Ali, granice tih
zemalja su uglavnom arbitrarne, malo je homogenih država u podsaharskom regionu,
plus panafrička ideja nije živa samo među elitama, tako da su neke od ideja
koje vezujemo za nesvrstavanje ostale žive. Snagu im je dalo sve snažnije
kinesko prisustvo regionu, a odnedavno i rusko, pošto je veliki deo podela i
problema u tropskoj, „žarkoj Africi“ vezan za neokolonijalizam, način na koje
su zapadne zemlje nastavile da se mešaju.
Naravno,
svuda po Africi ima naših ljudi, od kojih su mnogi stigli tokom devedesetih. U
Najrobiju sam upoznao arhitektu Peđu Rajnovića, koji je sa sobom „doneo“ i Blok
45 u kome je odrastao. Naime, Peđina firma, iako nije velika jedna je od
uspešnijih, zove se „Block Forty Five LLP“. Pored lepih hotela,
stambenih zgrada i vila u Keniji, Peđa i saradnici su projektovali i palatu
predsednika Južnog Sudana u Džubi, najmlađoj afričkoj prestonici.
Volite
da govorite o nama pa me zanima šta vidite kao najvrednije a šta je po vama
loše i samosputavajuće u srpskom kulturnom obrascu?
Putovanja
su mi pomogla da bolje razumem Srbiju i spalim brojne iluzije. Ne samo tokom poseta
Siriji, jednoj od mojih najvećih ljubavi, zemlji arapskog socijalizma u kojoj
mnogi gradovi, Damask, Alepo, Homs i Hama, na primer, imaju delove koji jako
liče na blokove. Vremenom sam, što iz ličnih iskustava što iz knjiga koje sam
čitao da bolje razumeo ono na šta sam naišao u Siriji i drugim bliskoistočnim zemljama,
otkrio da na Sirijce ličimo više nego na evropske narode koje smo, zbog boje
kože i položaju na istom kontinentu, skloni da, sasvim pogrešno, vidimo kao
sličnije nama.
Beograd
i Alepo su tri i po veka bili u istoj državi, dok smo sa Bečom u istoj zemlji
bili malo malo više od dve decenije, a sa Zagrebom, jedom od balkanskih
imitacija Beča, samo sedam. Mi smo drugi, drugačiji Evropljani, kojima je mnogo
bliža kultura Irana nego nemačka. Volim da ponavljam da smo sličniji
Avganistancima nego, na primer, Norvežanima i Fincima, koji se posebno gade
naše unutarevropske različitosti i skloni su da stanovnike Srbije i našu
kulturu vide kao uljeze u Evropi.
Dunav
i Sava su vekovima bili vodeni „bedem“, prepreka koja razdvaja dva sveta, može
se reći i dve civilizacije, i srpski kulturni obrazac je u Srbiji, matici
srpskog naroda, preoblikovan u kontekstu činjenice da smo živeli u senci te duboke
podele, u njenom oklevetanom južnom delu, natopljenom orijentalnim uticajima.
Nažalost, veliki deo srpske elite se gadi tih uticaja i nije malo onih koji su
završili u preziru prema onome što jesmo, svi mi pa i oni sami. Socijalizacijom
u nas, naravno prelomljen kroz lične razlike, biva upisan isti kulturni obrazac,
jedinstvena „duboka kultura“. Njene ključne odlike su skrivene ispod površine i
nije nam lako da ih osvestimo.
Da
se vratim na tvoje pitanje, nisam siguran da ovde postoji nešto što je po sebi
loše, ali postoje mnogo stvari u srpskom kulturnom obrascu koje su loše za
„ispravno“, očekivano funkcionisanje, na primer, kapitalizma i demokratije.
Neke od tih odlika su upadljive u zemljama u okruženju, kao i u Portugalu i
Grčkoj, na primer, ali su ovde posebno značajne zbog činjenice da su u
poslednjih vek i po Srbiji zlo i nesreće stizale samo sa Zapada. To je nas,
posebno neelitne slojeve, učinilo sumnjičavim prema svemu što stiže sa Zapada –
sem materijalnih vrednosti i statusnih simbola.
Nažalost,
skoro svi smo skloni, to je delom posledica viševekovne globalne dominacije
Zapada i ogromne snage intelektualnog „kanona“ koji je stvorio, da sve zapadno
vidimo kao standard, nešto što je ne toliko ispravno i normalno koliko jedino
ispravno i normalno.
Sviđalo
se to nekome ili ne, naš kulturni obrazac je jedan od onih koji se najsporije
menjaju. Slično važi za nemački i kineski, ali oni kao da su pravljeni po meri nekih
od najvažnijih, nosećih stubova kapitalističkih odnosa i nije ih ni potrebno
menjati, za razliku od jako nepogodnog, srpskog.
Zato
je nama samosputavanje koje si pomenuo, mada ja taj problem vidim malo
drugačije, sudbina u svetu kojim dominiraju neoliberalizam i povezane, nama
strane, individualističke ideologije i vrednosti. Možemo to samosputavanje –
koje proizvodi činjenica da zapadne norme nisu ni univerzalne ni pravljene po
našoj meri, da niti one pasuju nama niti mi njima – učiniti malo manjim ili
malo većim, ali nikakva radikalna, a kamoli brza, promena našeg kulturnog
obrasca nije moguća. Iluzija da jeste, da moramo i možemo da postanemo isti kao
Zapad, deo je našeg usuda i važan razlog zašto je deo visoko obrazovane urbane elite
završio u autošovinizmu.
Pošto
ste obišli većinu muslimanskih zemalja, koja arhitektonska ostvarenja najviše
volite iz Islamskog sveta?
Mesto
gde sam doživeo neku vrstu malog prosvetljenja – gde sam 1991. pao na čari
ponosnog, nesputanog Orijenta, što je jedan duboko lični doživljaj – jeste Ibn
Tulumova džamija u Kairu, sa minaretom nalik ziguratu sa spiralnim stepeništem,
koja je odavno postala muzej. Obožavam i veliku, takođe otvorenu, Umajadsku
džamiju u Damasku, koja tokom većeg dela dana, kada nije prevruće, funkcioniše
kao prelepi trg, pun dece koja se klizaju po uglačanom kamenom podu.
Moje
omiljeno mesto u islamskom svetu je stari Fes, marokanski grad-lavirint.
„Vertikalni“, sabijeni Fes je po mnogo čemu suprotnost mnogo življeg i rasplinutijeg,
„horizontalnog“ Marakeša. Oba grada su magična, ali mislim da činjenica da su
neki posetioci više očarani jednim nego drugim gradom dosta govori i o njihovim
ličnostima, ne samo o „ukusu“. Na drugom mestu, posle Fesa, mi je Lamu, na
istoimenom ostrvu u Keniji. Nalik je zanzibarskom Stountaunu, ali od masovnog
turizma i džentrifikacije „zaštitili“ su ga militantni somalijski islamisti,
koji su nekoliko puta otimali turiste. I dalje je najbezbedniji, jedini
preporučeni način da stignete u Lamu let iz Najrobija.
Zavoleo
sam Harar u Etiopiji i Mombasu u Keniji, jedno od luđih „sirovih“ mesta, koja
nemaju mnogo znamenitosti. Isto se može reći i za Aleksandriju, u koju sam se
zaljubio iz drugog pokušaja. Što se tiče ljudi, u najlepšem sećanju mi je ostao
Homs, u kome sam poslednji put bio šest meseci pre početka građanskog rata u
Siriji, jedne od tragičnijih posledica sulude ideje o „širenju demokratije“,
koja može biti korisno sredstvo ali ne i univerzalni cilj. U susednoj Hami
otkrio sam najomiljeniji dezert, alvu od sira (halvat-el-džibn), koju umeju da
sperme samo ljudi koji dolaze iz Hame i (libanskog) Tripolija. (Možete je
probati u Bejrutu i boljim sirijskim restoranima u Dubaiju.)
Šta
za vas predstavlja Blok 45 i šta vas veže za njega?
Iako
sam u Bloku živeo manje od četiri godine, dugo sam ostao vezan za Blok i
društvo iz Bloka i mislim da me oblikovao više od drugih delova Novog Beograda,
u kojim smo živeli kao podstanari, i Kosjerića i Užica, u kojima sam živeo dok
sam bio previše mali da bi duh tih mesta mogao da se upišu u mene. (Slučajno
sam se rodio u Beogradu, a ne u Kosjeriću.) Moji roditelji su se upoznali i
zavoleli u Studentskom gradu, ali ja sam dete Novog Beograda postao (i ostao) najviše
zahvaljujući tim godinama u Bloku, iako sam najveći deo života proveo na
Dorćolu, koji sam s mukom zavoleo.
Blok
45 u sebi sadrži neke od najboljih i najgorih strana brze urbanizacije koje su
sproveli titoisti, sumnjičavi prema seljacima, posebno srpskim. Odavno je
počela da me fascinira pažnja s kojom je zamišljen i građen. Ipak, prestiž koji
je brzo stekao je u velikoj meri vezan za činjenicu da je bio prvi
novobeogradski blok koji je napravljen tik pored Save. Blokovi 70 i 44 su sagrađeni
kasnije.
I
njegova lokacija je izabrana naučno – kao velika međa, zapadna granica Beograda,
poslednji deo na kome se moglo živeti u vreme kada su avioni koji su poletali
sa surčinskog aerodroma imali mnogo bučnije motore. Buka koju su proizvodili
DC-9 i DC-10, čak je i kompanija „Mekdonald Daglas“ koja ih je pravila u
međuvremenu nestala, činila je život ispod putanje na kojoj su hvatali brzinu i
visinu nesnosnim. Štaviše, ta buka je uticala i na kvalitet života ljudi u
zapadnim delovima Bloka, gde su se mnogi teško navikavali na hronični višak decibela.
Beograd je mogao da nastavi da se širi zapadno od Bloka 45 tek kasnije, kada su
razvijeni bitno tiši avionski motori.
Komunističke
vlasti, ne samo gradske, sa posebnim ponosom i pažnjom su prišle izgradnji
Bloka 45, gde je, kao i u ostatku Novog Beograda, jedna od dragocenih vrednosti
bila klasna i statusna izmešanost stanovnika ovih novih naselja. Mada, već u
osnovnoj školi nam je vremenom postalo jasno da su iz bitno prijatnijih
dvospratnica i četvrospratnica, lepših i bližih reci, uglavnom dolazila deca
roditelja koji su bili „na položajima“ ili su se bavili prestižnim i bolje
plaćenim poslovima.
Lakoća
i lepota odrastanja, pa i i življenja, u Bloku 45 u drugoj polovini
sedamdesetih i tokom osamdesetih bila je, naučio sam to mnogo kasnije, u
velikoj meri vezana za diktaturu i državu-dadilju koju je održavao represivni
jednopartijski sistem. Štaviše, ako je suditi po sudbini sličnih „blokova“ u
francuskim i ruskim gradovima, mislim da najveća pretnja ideji oko koje su
građeni nisu društvene krize i ratovi već lične i političke slobode i
kapitalizam.
Naime,
ako nisu previše zloćudne, kao burmanska, životi u diktaturama su bezbedni,
mirni i bezbrižni. A to je posebno važno u egalitarnim društvima decentriranih,
krhkih ljudi sa međuzavisnim sopstvom, kao što su srpsko i sirijsko, gde se pripadnici
kolektivističke zajednice, kojima je održavanje društvenih odnosa jako važno, plaše
neizvesnosti i drugih pošasti koje prate razvoj vođen opsesijom individualnim
slobodama i kapitalističkim preduzetništvom.
U
Bloku 45 se koncentrisalo i kristalisalo mnogo toga najboljeg u našem, jedinom samoupravnom
socijalističkom društvu. Nivo standarda je sedamdesetih postao dovoljno visok
da omogući pojavu bezbrižnih i ušuškanih generacija, što nije bilo vezano samo
za bolje stojeće, rastrošne slojeve, iz kojih se na Zapadu u to vreme naveliko regrutovala
nova, „dokoličarska klasa“. Životi mnogih mladih ljudi su bili mnogo lepši nego
što je obećavao klasni položaj njihovih roditelja, baka i deka.
Nažalost,
tako nešto nije moglo da opstane, ali čini mi se da je deo tog duha i
atmosfere, koja se devedesetih na neko vreme izgubila, ponovo prisutan. Iako su
klasni zidovi danas mnogo viši, a društvena mobilnost na gore bitno teža nego
pre pola veka, Blok 45 je uspeo da preživi užase tranzicije i ostao je divno
mesto za detinjstvo. Sa manama se suočite kasnije.
Sve
većoj izolaciji i manjoj poželjnosti 45. i okolnih blokova su, vremenom, doprinosile
posledice nesrećne odluke, donete, ako se ne varam, u vreme gradonačelnika Bogdana
Bogdanovića, da Beograd, umesto metroom, ide tramvajem „u 21. vek“. Tada je
raspisan samodoprinos, koji je pratila prva marketinška kampanja koju pamtim.
Obeležili su je plakati sa sloganima „Moramo, hoćemo, možemo“, „Beograd vraća
sve što dobije“ i „Budite bar 1,9 % Beograđanin“, pošto su zaposleni izdvajali
1,9 % ličnog dohotka „za Beograd“, kojima je bio izlepljen svaki ulaz u Bloku.
Pohađali
ste OŠ „Branko Radičević”. Po čemu pamtite dane iz školske klupe?
Kao
i ceo Blok, sa pažljivo osmišljenim zanatskim centrom, sportskim terenima, galerijom
i malim kulturnim centrom, i osnovna škola je zamišljena kao ogledna,
najnaprednija, sve sa bazenom po kome je postala poznata. Učionice su bile
odlično opremljene, u sećanju mi je ostala hemijska, nalik pravoj laboratoriji,
što je tada bila retkost.
Bili
smo ponosni što živimo u Bloku i „Branko“ je bio važan deo specifičnog
samorazumevanja koje se ubrzo razvilo. Iako mislim da je to mnogim pripadnicima
mlađih, postsocijalističkih generacija neshvatljivo, život u Bloku 45 je
shvatan kao svojevrsna privilegija, čak i u očima nas koji smo, kao moji
roditelji i ja, u njemu živeli kao „podstanari“, u tuđim stanovima. Imali smo osećaj
da smo, kao stanovnici Bloka 45, postali deo nečeg izuzetnog, nečega što je, u
tom vremenu, bilo posebno vredno.
Moja
razredna je bila Ljubinka Vuković, profesorka srpskog, koja je, ako se ne
varam, i sama živela u Bloku. Glavni izvor frustracija, i vršnjačkog „bulinga“,
bila je činjenica da sam bio „antitalentovan“ za sport, što je delom posledica povrede
iz saobraćajne nesreće na pešačkom prelazu ispred SIV-a, gde je kasnije
postavljen semafor. Zafrkavali su me da imam „flis papir“ odraz.
U
mojoj generaciji, rođenih 1965. godine, u „Branko“ je išla Marija, ćerka
Slobodana Miloševića, tada direktora velike banke koji je često putovao na
Zapad. Mislim da je Marija prva došla u školu u najpoželjnijim, „Levis 501“
farmerkama i da je prva imala neke od ploča pank bendova koji su važili za
jedno od merila „kula“ i „dobrog ukusa“, koji su mnogi želeli da istaknu ili
dostignu.
Ja
sam se u Blok 45 doselio iz Titovog Užica, ali u „Branku“ nisam osetio posledice
stigme na koju su se, već tada, žalili mnogi od onih koji su u Beograd stizali
sa juga – i susretali se sa „urbanim“ izrazima svejugoslovenskog shvatanja „što
južnije to ružnije / tužnije“. Ne znam, možda sam bio pošteđen stigme zato što
sam zadržao „beogradski“ naglasak, koji sam pokupio u novobeogradskom
obdaništu, pored „Šest kaplara“, gde majka i ja živeli pre odlaska u Užice.
Za
tu stigmu, i prateće zadirkivanje i omalovažavanje, sa kojim su se mnoga
deca-došljaci teško nosila u beogradskim školama, najviše su krive serije, koje
su se nedeljom uveče, „u osam“, emitovane na Prvom programu Televizije Beograd.
U njima su – skoro bez izuzetaka, ako nisu bile „partizanske“, pa tako i u
„Pozorištu u kući“ – rođaci iz unutrašnjosti predstavljani kao smešni,
primitivni, nesofisticirani, neretko i pritupi, ljudi, „seljaci“ kojima su se
„Beograđani“ podsmevali.
I
za kraj, šta mislite o projektu „Fortyfivers”?
Iako
znam da je ovaj projekat samo tvoja zasluga, da nešto ovoliko retko, korisno i plemenito
postoji isključivo zahvaljujući tvojoj posvećenosti, nekako me ne čudi da je
baš Blok 45 dobio svoj veliki i divno osmišljen prostor na internetu, kakav
nemaju drugi blokovi, a čini mi se ni mnogo stariji delovi grada. Nažalost, i
kada naprave ovako nešto, ljudi su skloni da brzo dignu ruke.
Blok
45 je spomenik jednog vremena, živi gradski spomenik kome su ključni, ne samo
politički, akteri tog vremena želeli da obezbede posebnost. U Bloku su živeli
neki od ključnih aktera novije srpske istorije, ne samo njenih bolnijih i
tužnijih stranica, ali meni je posebno važno što si me ovim blogom vratio u
jedno srećno doba, kada političke oluje i ratovi nisu bili „u vazduhu“. Odlasci
na blog „Fortyfivers” i „Fesjbuk“ stranicu u meni bude nostalgiju i
erupcije divnih sećanja. Jedino me nervira što nigde nisam našao tvoje ime, iako
iza svega stoji samo jedan čovek – Marko Lilić.
Konačno,
drago mi je što sam, zahvaljujući tebi i tvom dragocenom projektu „Fortyfivers”,
ponovo ostao malo duže u Bloku i osetio da je veliki deo onoga zbog čega sam ga
zavoleo i dalje živ. Događaji ostavljaju ožiljke, nekada ružne i bolne, ali
lepo je bilo videti da je Blok 45 ostao onakav kakvim ga pamtim. Iako se vide
tragovi vremena i dugačkih godina oskudice i sankcija, lepo stari.