Reci nam nešto više o tebi, tvojim počecima i šta te je
podstaklo da kreneš sa crtanjem?
Sve je počelo nekako sa stripovima, kao klinac sam ih skupljao i u vreme kada sam poceo da pravim svoj prvi strip, slusao sam hard-core na koji me je navukao Hope i uskoro smo nacrtali prvi grafit HC, 1998 u 44 bloku, naivno naravno bez ikakvog znanja :) U to vreme najviše sam blejao sa Hope-om i Noiz-om....maltene smo istrazivali blokove. Prvo sto nam je najvise zapalo za oko su grafiti, ko ih crta, kako? Tad nije bilo interneta niti časopisa, a kamoli kapica za sprejeve, za početak počeli smo da se potpisujemo, samo smo tagirali markerima, menjali imena....pronalazili odgovarajući tag (forsirala se ta neka prica da svako treba da ima tag u 45-om). Za vreme bombardovanja 1999. smo se više aktivirali u tom smislu jer do tad smo pogledali prvi grafiti film FX crew i prvih par časopisa koji su kruzili između crtaca, taman je naleteo NY fet kep i postojala je šema za 10din kimtek lak koji je bio odličan za grafite pa su mnogi stariji crtači mogli da crtaju mnogo više, sto je rezultiralo u gomili kvalitetnih grafita i tad sam počeo da bacam t-upove da steknem neki skil crtajući po stekovima naravno jer me je bilo blam da me vide stariji crtači jer sam bio toy. Noiz mi je najviše pomogao da steknem skill jer je on savladavao sve to mnogo brze i bolje od nas troje. Od 2000. pa na dalje tagirao sam, crtao t-upove i piseve, uglavnom srebra jer za collor pis ti treba mnogo više para, a teško su se nalazile boje, uglavnom na buvljaku. To su bila zlatna vremena po mom mišljenju za grafite u blokovima posebno u 45-om jer je bilo gomilu crtača.
Da li su ti neka iskustva u karijeri uticala na stil ?
Sve je počelo nekako sa stripovima, kao klinac sam ih skupljao i u vreme kada sam poceo da pravim svoj prvi strip, slusao sam hard-core na koji me je navukao Hope i uskoro smo nacrtali prvi grafit HC, 1998 u 44 bloku, naivno naravno bez ikakvog znanja :) U to vreme najviše sam blejao sa Hope-om i Noiz-om....maltene smo istrazivali blokove. Prvo sto nam je najvise zapalo za oko su grafiti, ko ih crta, kako? Tad nije bilo interneta niti časopisa, a kamoli kapica za sprejeve, za početak počeli smo da se potpisujemo, samo smo tagirali markerima, menjali imena....pronalazili odgovarajući tag (forsirala se ta neka prica da svako treba da ima tag u 45-om). Za vreme bombardovanja 1999. smo se više aktivirali u tom smislu jer do tad smo pogledali prvi grafiti film FX crew i prvih par časopisa koji su kruzili između crtaca, taman je naleteo NY fet kep i postojala je šema za 10din kimtek lak koji je bio odličan za grafite pa su mnogi stariji crtači mogli da crtaju mnogo više, sto je rezultiralo u gomili kvalitetnih grafita i tad sam počeo da bacam t-upove da steknem neki skil crtajući po stekovima naravno jer me je bilo blam da me vide stariji crtači jer sam bio toy. Noiz mi je najviše pomogao da steknem skill jer je on savladavao sve to mnogo brze i bolje od nas troje. Od 2000. pa na dalje tagirao sam, crtao t-upove i piseve, uglavnom srebra jer za collor pis ti treba mnogo više para, a teško su se nalazile boje, uglavnom na buvljaku. To su bila zlatna vremena po mom mišljenju za grafite u blokovima posebno u 45-om jer je bilo gomilu crtača.
Da li su ti neka iskustva u karijeri uticala na stil ?
Definitivno, iskustvo iz bloka 45 i beogradskih grafita je definisalo moj stil jer sam upoznaovao sve više starijih
crtača iz blokova i dalje, ali takođe i uticaji iz drugih zemalja, za početak
Amerika kao zemlja koja je to već dovela do legendarnih wild style grafita od
Ces-a, Seen-a, T-kid-a, Cope2-a itd..... Vrlo ubrzo sam skapirao evropski stil
grafita, sa kultnim filmom Sick Business iz Mađarske. Kod nas je to izazvalo revoluciju
u stilu i sto je takođe važno u kvantitetu grafita. Nemačka, Francuska,
Poljska, Švedska.... grafiti iz tih zemalja su takođe u nekoj meri uticali na
moj stil, velika inspiracija je stigla iz ekipa kao sto su Wufc, Sdk, Ner, Tsk.
Već dugi niz godina si aktivan na sceni, šta te pokreće da i
dalje stvaraš?
Pa recimo da jesam dugi niz godina na
sceni, izuzimajuci pauzu od 6 godina od 2006-2011 nisam nacrtao nista osim 2008. za desetogodišnjicu HC sa Hope-om. U tom periodu sam mnogo radio i imao sam
druge prioritete u zivotu koji su potisnuli grafite potpuno. Od 2012 sam ponovo
pronašao inspiraciju, želju i vreme za grafite. Ono sto me najviše pokreće je
bunt prema sistemu tačnije vladajucih garnitura od Slobe pa do danas.....to mi
je ventil da izbacim sve probleme kroz sprej i da iz toga izađe nešto
kreativno umesto destruktivno. Kanalisanje nezadovoljstva kroz nešto kreativno što čovek radi u slobodno vreme mu pomaže da izdrži životne izazove koji su sve
teži i teži.
Sa kim najčesće sarađuješ i jesi li ikad bio u nekoj ekipi?
Sa kim najčesće sarađuješ i jesi li ikad bio u nekoj ekipi?
Najčešće sam crtao sa Hope-om, Junk-om, Akirom..... ekipe: Mls,
Fba, Shc i Fygs. Takodje crtao sam sa mnogo drugih kvalitetnih crtača kao što
su: Master, Derok, Cash, Leon, Sarin, Monsta, SBA crew, Drash (Makedonija), Macka (Makedonija),
Ruki (Makedonija), Name (Makedonija).
Negde oko 2001-2002 radio emisija Lokator na SKC-u menja ime u
Krajblo-Tshi. KT predstavlja ekipu ljudi iz kraja koja se već inače družila
svaki dan, godinama na klupicama bloka 45. Ekipa nije bila grafiti
orijentisana, samo smo ja i Hope crtali grafite, klasična blokovska prica,
bleja, cutri i vops, hip-hop emisija i grafiti. Većina tih ljudi su mi dan
danas prijatelji i drugovi. Kada sam malo više upoznao ljude iz ekipe Fygs,
pogotovo Gate-a i više crtao sa njima, pozvali su me da se pridruzim ekipi i ja
sam pristao, jer cenim to sto rade i po mom mišljenju, jedna od najjačih ekipa
u Srbiji sa kvantitetom i kvalitetom grafita od kada je formirana ali i pre
toga. Tako da sam trenutno u dve ekipe KT i FYGS.
Zid/voz, legal/illegal i zašto?
Po mom mišljenju pravi crtači ne biraju podloge ili se samo vezuju za jednu, meni bi bilo baš dosadno da crtam samo legal ili samo ilegal, samo voz, pa jos to deliš na regionalni na frajt, metro itd... Meni je to voz brate i toliko. Ja konkretno crtam legale, street (ilegala), vozove, limene površine, staklene...šta god samo da nije platno i one folije sto razvlace po šumi, to mi je bacanje boje. Nije sprej za platno uzmi četkice i cepaj jbg :) kad vidim grafit na platnu kao da je izgubio sve ono što predstavlja i još može da se kupi...totalni fake ass shit ako mene neko pita (mislim na velika bela platna kad je neki orgazovani dzem). Ako radiš izlozbu sa nekom tematikom u nekom prostoru to je sasvim druga stvar, ali u to se ne uplicem jer me ne zanima i smatram da te izložbe ne donose nista od benefita za scenu i opštu prihvaćenost grafita, osim kao samopromocija umetnika koji izlaze. Prosto moje je mišljenje da grafiti nisu za izložbe na platnima koje posle mozes da kupiš, ta ideja ne predstavlja grafite u pravom smislu, naprotiv, potpuno ih obezvredjuje i stavlja u mainstream gde ne pripadaju.
Zid/voz, legal/illegal i zašto?
Po mom mišljenju pravi crtači ne biraju podloge ili se samo vezuju za jednu, meni bi bilo baš dosadno da crtam samo legal ili samo ilegal, samo voz, pa jos to deliš na regionalni na frajt, metro itd... Meni je to voz brate i toliko. Ja konkretno crtam legale, street (ilegala), vozove, limene površine, staklene...šta god samo da nije platno i one folije sto razvlace po šumi, to mi je bacanje boje. Nije sprej za platno uzmi četkice i cepaj jbg :) kad vidim grafit na platnu kao da je izgubio sve ono što predstavlja i još može da se kupi...totalni fake ass shit ako mene neko pita (mislim na velika bela platna kad je neki orgazovani dzem). Ako radiš izlozbu sa nekom tematikom u nekom prostoru to je sasvim druga stvar, ali u to se ne uplicem jer me ne zanima i smatram da te izložbe ne donose nista od benefita za scenu i opštu prihvaćenost grafita, osim kao samopromocija umetnika koji izlaze. Prosto moje je mišljenje da grafiti nisu za izložbe na platnima koje posle mozes da kupiš, ta ideja ne predstavlja grafite u pravom smislu, naprotiv, potpuno ih obezvredjuje i stavlja u mainstream gde ne pripadaju.
Kakvo je tvoje viđenje beogradske scene danas, a kakvo je
nekada bilo?
Normalno kad sam bio mlađi to mi je sve izgledalo mnogo bolje i
mnogo sam se više lozio na celu priču pa je i utisak ostao jači od tad, ali
prosto kad vidiš malo bolje scenu i kad upoznaš puno razlicitih ljudi vidis da
tu ima gomila ako ne i 50% ljudi koji zapravo ne znaju šta rade u grafiti svetu
tu su zbog ribe, trenda, jer je fazon, ortaci isto crtaju....sta god.... obično
to bude ovako: pojavi se neko, tagira neko vreme, baci 3 grafita i prestane i
kao "crtao sam ja grafite brate!" kad? gde? Nebitan si jbg. Nekad sam
imao na koga da se ugledam jer sam bio neiskusan i mlad i svi stariji su
automatski bili polubogovi ne samo za mene nego za sve mlađe crtače tad.
Njihovi grafiti će mi uvek biti bolji od bilo čega što se sad radi i što će se
raditi u to sam siguran. Sad je scena u gorem polozaju nego kad sam ja bio na
pauzi.
Daleko manje ljudi crtaju legale, to je pre vise bilo zastupljeno.
Street i vozovi i tramvaju su na udaru što je po meni dobra indikacija da
ilegala ne stagnira, sto je pozitivno. Smeta mi recimo sto ovih godina imamo
sve jaci grafiti turizam u Srbiji i svi bi da crtaju street i beo voz, zato što
u njihovim zemljama uglavnom ne mogu ili ne smeju da priđu ozbiljnom sistemu
jer će najebati, pa dolaze ovde da se izivljavaju. Odma javno da kazem, lokalci će imati prednost da gaze strance gde god kako god ako tako zele jer Beograd je
nas grad da mi crtamo a ne neki anonimusi u svojim zemljama, jer pravi kidači
vozova i streeta koji su popularni, neće doci u Srbiju sigurno gde je sve
prelako za njih i Beo voz koji ima više slojeva boje nego IMT, oni traze izazov
i bolje modele i takve ljude poštujem. Ima u BG-u par bas retardiranih klinaca
koji se kurce i loze a nemaju tri čuke sa crtanjem grafita i dalje su tojevi i
još bezobrazni. To je problem sa novim generacijama mi nismo bili takvi.
Kakav je pogled društva na grafite danas i šta isti za tebe
predstavljaju?
Iskreno ne znam šta da kazem na to pitanje
jer nisam siguran da je drustvo ipak malo više prihvatilo tu priču nego kad sam
ja bio klinac jer bi se oslikavalo vise murala, legala itd. Veruj mi i danas mi
postavljaju isti set pitanja ko 2003!? Naše društvo je nazadno i iskvareno
rijalitijima, krš muzikom, lošim standardima za zivot. Grafiti su poslednja
rupa na sviralu tako da kazem. Policija nije obavezna da juri grafiti crtače
kao nekad kad sam ja crtao, sad se smore što ih je iko zvao i pitaju da požuriš da oni nemaju problem jer nas je neko prijavio. Kao zadužena je komunalna
policija koju samo vidim da maltretira žene i starije osobe u autobusima i
tramvajima. Nemoj da me shvatiš pogresno to je odlicno za nas koji crtamo ali
to nije normalno stanje. Takodje crtači koji se trude da zarade preko spreja
uvek imaju problem jer ih gledaju sa nipodostavanjem i gledaju da ti daju siću
jer kao sta taj klinac zna, dosta mu je 50 eur za nešto što se preko uzima
2000-3000 eur. Stoka smo jbg, sto više sa što manje para....
O Bloku 45 uopsteno i kada su ovde krenuli da se crtaju prvi
ozbiljni radovi?
Blok 45 je mesto gde sam odrastao gde sam stekao i
prijatelje i drugove, prva životna iskustva u raznim stvarima su se odvijala u
bloku 45. FK Sava je bila živa isli smo na tekme da navijamo i udaramo o onaj
lim, to su bili dobri dani. Mesto gde sam proveo većinu losih i dobrih
trenutaka. Mozes mene izvuci iz bloka 45 (ponekad) ali neces izvuci blok 45 iz
mene nikad. :) Težak sam lokal patriota, sve za blok 45, blok 45 nizasta. Inače
sam umereno (nacionalno) patriotski nastrojen zbog svojih korena, ali ne mrzim
tuđe. Ne kažu džabe da je 45 blok sa dušom. Oduvek će imati tu neku notu
bunta i različitosti od ostalih blokova čak i od 70-tog iako izgledaju potpuno
isto nisu isti ljudi nije ista priča, cak se i kej razlikuje.
Prvi ozbiljni grafiti su poceli 1995 pa nadalje tad su
nastajali: Stuff, Explosive, Exstate, Bob Rock, Cypress hill, Kriminal sa
nacrtanim BMW (tad je novi blok bio 45 nismo to delili ne znam sad jel klinci
dele), Uglavnom grafiti koje su crtali Jens, Mise, Jamaz, Kiza, Cobe, Ekipe:
Halley Zone, (oldskul) SCD, Chemical i 90210 sve do raspada AGC ekipe. Onda
period BG Illegal od 2002-2003 su iscrtali toliko zidova u 45 da je to bilo
prvo ozbiljno popunjavanje bloka grafitima. Juice ili Sane 751 je dosta
doprineo popularizaciji 45 bloka što kroz grafite sto kroz pesme.
Kakvo je danas stanje u cetr'espetom bloku po pitanju grafita,
ima li novih pokoljenja da nastave tradiciju?
Trenutno stanje u 45-om je ok, crtaju se novi grafiti svake
godine, obnavljaju se stari radovi. Problem je što nekolicina
dodje u blok (a nisu odavde da znaju sta sme da se gazi) i zgaze neke stare
radove, to se dešava povremeno ali opet takve stvari urusavaju oldskul fazon
bloka, mi ne želimo da bude pun samo novim grafitima nego da sacuvamo istoriju
koliko god može. Hope i ja dovodimo ljude za koje smatramo da zaslužuju da
crtaju u bloku jer nije fazon da se izbomba, crta sa malo boja itd., nego da se
stvarno potrude da to izgleda dobro, tako da nema bombanja u bloku nego samo
ozbiljni grafiti. Cilj nam je da dovedemo i neke druge stilove i crtace (vecinu
sam nabrojao kad sam rekao sa kim sam češće crtao) i u tom smislu osvezimo
blok, ali opet mora zadrzati oldskul flavour. Moraću ponovo da skrenem paznju
na to ako neko zeli da crta u 45-om, mora da pita nas dvojicu gde i šta sme da
se gazi jer nema mesta.
Što se tiče mladih pokolenja u 45-om i blizini, bilo je dobrih
crtača definitivno, pogotovo u periodu kad ja nisam crtao, ali sad svi slabo
crtaju ili uopšte ne crtaju. Naravno nikog ne krivim jer sam i ja imao momenat
kad me to nije zanimalo (život, posao, nadjes druge prioritete koji ti vise
odgovoraju). Pomenuću neke crtace koju su ostavili pozitivan trag u bloku: Svk
crew (Disp, Skalp), More i Scor. Posle njih dolaze nove generacije mladih
crtača ali nisu uopšte zainteresovani za oldskul, odrzavanje bloka i postovanje
starijih, samo prate trendove. Tako da to je realnost, ali nema veze tu smo mi
i ne odlazimo nigde i ne prestajemo uskoro :)
Hvala ti na izdvojenom vremenu, a za kraj, sta misliš o
FORTYFIVERS blogu i celoj priči?
Hvala za intervju, bila mi je čast ;)
Fortifajvers je odlicna priča i blog jer to je jedina kvalitetna
i obimna arhiva o bloku 45, gde mozeš da nađes apsolutno sve što te interesuje
o bloku od početka stvaranja istog do danas. Veoma zanimljiv sadržaj za bilo
koga ko je iz bloka ali i šire. Drago mi je da tako nesto postoji da se ljudi
bliže upoznaju sa istorijom, ljudima, događajima koju su oblikovali blok 45
kakav je danas. Toplo preporučujem svima da pazljivo pregledaju sta blog ima da
ponudi. Samo tako nastavite, sve najbolje! Peace out!