уторак, 21. август 2018.

Intervju sa Nes-om

Reci nam nešto više o tebi, tvojim počecima i šta te je podstaklo da kreneš sa crtanjem?

Sve je počelo nekako sa stripovima, kao klinac sam ih skupljao i u vreme kada sam poceo da pravim svoj prvi strip, slusao sam hard-core na koji me je navukao Hope i uskoro smo nacrtali prvi grafit HC, 1998 u 44 bloku, naivno naravno bez ikakvog znanja :) U to vreme najviše sam blejao sa Hope-om i Noiz-om....maltene smo istrazivali blokove. Prvo sto nam je najvise zapalo za oko su grafiti, ko ih crta, kako? Tad nije bilo interneta niti časopisa, a kamoli kapica za sprejeve, za početak počeli smo da se potpisujemo, samo smo tagirali markerima, menjali imena....pronalazili odgovarajući tag (forsirala se ta neka prica da svako treba da ima tag u 45-om). Za vreme bombardovanja 1999. smo se više aktivirali u tom smislu jer do tad smo pogledali prvi grafiti film FX crew i prvih par časopisa koji su kruzili između crtaca, taman je naleteo NY fet kep i postojala je šema za 10din kimtek lak koji je bio odličan za grafite pa su mnogi stariji crtači mogli da crtaju mnogo više, sto je rezultiralo u gomili kvalitetnih grafita i tad sam počeo da bacam t-upove da steknem neki skil crtajući po stekovima naravno jer me je bilo blam da me vide stariji crtači jer sam bio toy. Noiz mi je najviše pomogao da steknem skill jer je on savladavao sve to mnogo brze i bolje od nas troje. Od 2000. pa na dalje tagirao sam, crtao t-upove i piseve, uglavnom srebra jer za collor pis ti treba mnogo više para, a teško su se nalazile boje, uglavnom na buvljaku. To su bila zlatna vremena po mom mišljenju za grafite u blokovima posebno u 45-om jer je bilo gomilu crtača.


Da li su ti neka iskustva u karijeri uticala na stil ?

Definitivno, iskustvo iz bloka 45 i beogradskih grafita je definisalo moj stil jer sam upoznaovao sve više starijih crtača iz blokova i dalje, ali takođe i uticaji iz drugih zemalja, za početak Amerika kao zemlja koja je to već dovela do legendarnih wild style grafita od Ces-a, Seen-a, T-kid-a, Cope2-a itd..... Vrlo ubrzo sam skapirao evropski stil grafita, sa kultnim filmom Sick Business iz Mađarske. Kod nas je to izazvalo revoluciju u stilu i sto je takođe važno u kvantitetu grafita. Nemačka, Francuska, Poljska, Švedska.... grafiti iz tih zemalja su takođe u nekoj meri uticali na moj stil, velika inspiracija je stigla iz ekipa kao sto su Wufc, Sdk, Ner, Tsk.

Već dugi niz godina si aktivan na sceni, šta te pokreće da i dalje stvaraš?

Pa recimo da jesam dugi niz godina na sceni, izuzimajuci pauzu od 6 godina od 2006-2011 nisam nacrtao nista osim 2008. za desetogodišnjicu HC sa Hope-om. U tom periodu sam mnogo radio i imao sam druge prioritete u zivotu koji su potisnuli grafite potpuno. Od 2012 sam ponovo pronašao inspiraciju, želju i vreme za grafite. Ono sto me najviše pokreće je bunt prema sistemu tačnije vladajucih garnitura od Slobe pa do danas.....to mi je ventil da izbacim sve probleme kroz sprej i da iz toga izađe nešto kreativno umesto destruktivno. Kanalisanje nezadovoljstva kroz nešto kreativno što čovek radi u slobodno vreme mu pomaže da izdrži životne izazove koji su sve teži i teži.

Sa kim najčesće sarađuješ i jesi li ikad bio u nekoj ekipi?


Najčešće sam crtao sa Hope-om, Junk-om, Akirom..... ekipe: Mls, Fba, Shc i Fygs. Takodje crtao sam sa mnogo drugih kvalitetnih crtača kao što su: Master, Derok, Cash, Leon, Sarin, Monsta, SBA crew, Drash (Makedonija), Macka (Makedonija), Ruki (Makedonija), Name (Makedonija).
Negde oko 2001-2002 radio emisija Lokator na SKC-u menja ime u Krajblo-Tshi. KT predstavlja ekipu ljudi iz kraja koja se već inače družila svaki dan, godinama na klupicama bloka 45. Ekipa nije bila grafiti orijentisana, samo smo ja i Hope crtali grafite, klasična blokovska prica, bleja, cutri i vops, hip-hop emisija i grafiti. Većina tih ljudi su mi dan danas prijatelji i drugovi. Kada sam malo više upoznao ljude iz ekipe Fygs, pogotovo Gate-a i više crtao sa njima, pozvali su me da se pridruzim ekipi i ja sam pristao, jer cenim to sto rade i po mom mišljenju, jedna od najjačih ekipa u Srbiji sa kvantitetom i kvalitetom grafita od kada je formirana ali i pre toga. Tako da sam trenutno u dve ekipe KT i FYGS.

Zid/voz, legal/illegal i zašto?


Po mom mišljenju pravi crtači ne biraju podloge ili se samo vezuju za jednu, meni bi bilo baš dosadno da crtam samo legal ili samo ilegal, samo voz, pa jos to deliš na regionalni na frajt, metro itd... Meni je to voz brate i toliko. Ja konkretno crtam legale, street (ilegala), vozove, limene površine, staklene...šta god samo da nije platno i one folije sto razvlace po šumi, to mi je bacanje boje. Nije sprej za platno uzmi četkice i cepaj jbg :) kad vidim grafit na platnu kao da je izgubio sve ono što predstavlja i još može da se kupi...totalni fake ass shit ako mene neko pita (mislim na velika bela platna kad je neki orgazovani dzem). Ako radiš izlozbu sa nekom tematikom u nekom prostoru to je sasvim druga stvar, ali u to se ne uplicem jer me ne zanima i smatram da te izložbe ne donose nista od benefita za scenu i opštu prihvaćenost grafita, osim kao samopromocija umetnika koji izlaze. Prosto moje je mišljenje da grafiti nisu za izložbe na platnima koje posle mozes da kupiš, ta ideja ne predstavlja grafite u pravom smislu, naprotiv, potpuno ih obezvredjuje i stavlja u mainstream gde ne pripadaju.

Kakvo je tvoje viđenje beogradske scene danas, a kakvo je nekada bilo?

Normalno kad sam bio mlađi to mi je sve izgledalo mnogo bolje i mnogo sam se više lozio na celu priču pa je i utisak ostao jači od tad, ali prosto kad vidiš malo bolje scenu i kad upoznaš puno razlicitih ljudi vidis da tu ima gomila ako ne i 50% ljudi koji zapravo ne znaju šta rade u grafiti svetu tu su zbog ribe, trenda, jer je fazon, ortaci isto crtaju....sta god.... obično to bude ovako: pojavi se neko, tagira neko vreme, baci 3 grafita i prestane i kao "crtao sam ja grafite brate!" kad? gde? Nebitan si jbg. Nekad sam imao na koga da se ugledam jer sam bio neiskusan i mlad i svi stariji su automatski bili polubogovi ne samo za mene nego za sve mlađe crtače tad. Njihovi grafiti će mi uvek biti bolji od bilo čega što se sad radi i što će se raditi u to sam siguran. Sad je scena u gorem polozaju nego kad sam ja bio na pauzi.
Daleko manje ljudi crtaju legale, to je pre vise bilo zastupljeno. Street i vozovi i tramvaju su na udaru što je po meni dobra indikacija da ilegala ne stagnira, sto je pozitivno. Smeta mi recimo sto ovih godina imamo sve jaci grafiti turizam u Srbiji i svi bi da crtaju street i beo voz, zato što u njihovim zemljama uglavnom ne mogu ili ne smeju da priđu ozbiljnom sistemu jer će najebati, pa dolaze ovde da se izivljavaju. Odma javno da kazem, lokalci će imati prednost da gaze strance gde god kako god ako tako zele jer Beograd je nas grad da mi crtamo a ne neki anonimusi u svojim zemljama, jer pravi kidači vozova i streeta koji su popularni, neće doci u Srbiju sigurno gde je sve prelako za njih i Beo voz koji ima više slojeva boje nego IMT, oni traze izazov i bolje modele i takve ljude poštujem. Ima u BG-u par bas retardiranih klinaca koji se kurce i loze a nemaju tri čuke sa crtanjem grafita i dalje su tojevi i još bezobrazni. To je problem sa novim generacijama mi nismo bili takvi.




Kakav je pogled društva na grafite danas i šta isti za tebe predstavljaju?

Iskreno ne znam šta da kazem na to pitanje jer nisam siguran da je drustvo ipak malo više prihvatilo tu priču nego kad sam ja bio klinac jer bi se oslikavalo vise murala, legala itd. Veruj mi i danas mi postavljaju isti set pitanja ko 2003!? Naše društvo je nazadno i iskvareno rijalitijima, krš muzikom, lošim standardima za zivot. Grafiti su poslednja rupa na sviralu tako da kazem. Policija nije obavezna da juri grafiti crtače kao nekad kad sam ja crtao, sad se smore što ih je iko zvao i pitaju da požuriš da oni nemaju problem jer nas je neko prijavio. Kao zadužena je komunalna policija koju samo vidim da maltretira žene i starije osobe u autobusima i tramvajima. Nemoj da me shvatiš pogresno to je odlicno za nas koji crtamo ali to nije normalno stanje. Takodje crtači koji se trude da zarade preko spreja uvek imaju problem jer ih gledaju sa nipodostavanjem i gledaju da ti daju siću jer kao sta taj klinac zna, dosta mu je 50 eur za nešto što se preko uzima 2000-3000 eur. Stoka smo jbg, sto više sa što manje para....


O Bloku 45 uopsteno i kada su ovde krenuli da se crtaju prvi ozbiljni radovi?


Blok 45 je mesto gde sam odrastao gde sam stekao i prijatelje i drugove, prva životna iskustva u raznim stvarima su se odvijala u bloku 45. FK Sava je bila živa isli smo na tekme da navijamo i udaramo o onaj lim, to su bili dobri dani. Mesto gde sam proveo većinu losih i dobrih trenutaka. Mozes mene izvuci iz bloka 45 (ponekad) ali neces izvuci blok 45 iz mene nikad. :) Težak sam lokal patriota, sve za blok 45, blok 45 nizasta. Inače sam umereno (nacionalno) patriotski nastrojen zbog svojih korena, ali ne mrzim tuđe. Ne kažu džabe da je 45 blok sa dušom. Oduvek će imati tu neku notu bunta i različitosti od ostalih blokova čak i od 70-tog iako izgledaju potpuno isto nisu isti ljudi nije ista priča, cak se i kej razlikuje.
Prvi ozbiljni grafiti su poceli 1995 pa nadalje tad su nastajali: Stuff, Explosive, Exstate, Bob Rock, Cypress hill, Kriminal sa nacrtanim BMW (tad je novi blok bio 45 nismo to delili ne znam sad jel klinci dele), Uglavnom grafiti koje su crtali Jens, Mise, Jamaz, Kiza, Cobe, Ekipe: Halley Zone, (oldskul) SCD, Chemical i 90210 sve do raspada AGC ekipe. Onda period BG Illegal od 2002-2003 su iscrtali toliko zidova u 45 da je to bilo prvo ozbiljno popunjavanje bloka grafitima. Juice ili Sane 751 je dosta doprineo popularizaciji 45 bloka što kroz grafite sto kroz pesme.


Kakvo je danas stanje u cetr'espetom bloku po pitanju grafita, ima li novih pokoljenja da nastave tradiciju?

Trenutno stanje u 45-om je ok, crtaju se novi grafiti svake godine, obnavljaju se stari radovi. Problem je što nekolicina dodje u blok (a nisu odavde da znaju sta sme da se gazi) i zgaze neke stare radove, to se dešava povremeno ali opet takve stvari urusavaju oldskul fazon bloka, mi ne želimo da bude pun samo novim grafitima nego da sacuvamo istoriju koliko god može. Hope i ja dovodimo ljude za koje smatramo da zaslužuju da crtaju u bloku jer nije fazon da se izbomba, crta sa malo boja itd., nego da se stvarno potrude da to izgleda dobro, tako da nema bombanja u bloku nego samo ozbiljni grafiti. Cilj nam je da dovedemo i neke druge stilove i crtace (vecinu sam nabrojao kad sam rekao sa kim sam češće crtao) i u tom smislu osvezimo blok, ali opet mora zadrzati oldskul flavour. Moraću ponovo da skrenem paznju na to ako neko zeli da crta u 45-om, mora da pita nas dvojicu gde i šta sme da se gazi jer nema mesta.
Što se tiče mladih pokolenja u 45-om i blizini, bilo je dobrih crtača definitivno, pogotovo u periodu kad ja nisam crtao, ali sad svi slabo crtaju ili uopšte ne crtaju. Naravno nikog ne krivim jer sam i ja imao momenat kad me to nije zanimalo (život, posao, nadjes druge prioritete koji ti vise odgovoraju). Pomenuću neke crtace koju su ostavili pozitivan trag u bloku: Svk crew (Disp, Skalp), More i Scor. Posle njih dolaze nove generacije mladih crtača ali nisu uopšte zainteresovani za oldskul, odrzavanje bloka i postovanje starijih, samo prate trendove. Tako da to je realnost, ali nema veze tu smo mi i ne odlazimo nigde i ne prestajemo uskoro :)


Hvala ti na izdvojenom vremenu, a za kraj, sta misliš o FORTYFIVERS blogu i celoj priči?

Hvala za intervju, bila mi je čast ;)
Fortifajvers je odlicna priča i blog jer to je jedina kvalitetna i obimna arhiva o bloku 45, gde mozeš da nađes apsolutno sve što te interesuje o bloku od početka stvaranja istog do danas. Veoma zanimljiv sadržaj za bilo koga ko je iz bloka ali i šire. Drago mi je da tako nesto postoji da se ljudi bliže upoznaju sa istorijom, ljudima, događajima koju su oblikovali blok 45 kakav je danas. Toplo preporučujem svima da pazljivo pregledaju sta blog ima da ponudi. Samo tako nastavite, sve najbolje! Peace out!