Prevođenje tramvaja preko Save, prvi put posle Drugog svetskog rata, 30. avgusta 1984. bio je istorijski događaj za Novi Beograd.
Linija 11 tako je postala simbol Bloka 45 i ostalih blokova. Ukrašena cvećem, jedanaestica je tog dana prevezla prve putnike iz Bloka 45 do centra Beograda.
Međutim, sudbina ove linije nije bila tako sjajna kao njena prvobitna slava. Nekim čudnim spletom, masovni prevoz putnika Novog Beograda preuzele su tramvajske linije "sedmica" i "devetka". I mada imaju svoje značajne prednosti u odnosu na autobuse, ipak su uvek nekako praznije od zglobne 95-ice. Ali, ona prva linija, famozna "jedanaestica", u celoj toj priči koja traje već 40 godina, ozbiljno je pala u zapećak.
Odluka da se kroz novobeogradske bulevare sprovede tramvaj je bila sama po sebi razumljiva u vreme kad je doneta, jer stanovnika Blokova je bilo sve više, a osamdesete epoha štednje i odricanja kada metro nije mogao više da bude ni san, a kamoli java.
Ipak, način na koji je projektovano, preko starog mosta iz Drugog svetskog rata čak, koji vodi tek na obod centra grada i sa mnogo raskrsnica koje šine seku po sredini, učinio je šinski prevoz, paradoksalno, sporijim, i samim tim manje popularnim i manje popunjenim.
Linija 11 imala je već tako malo putnika da je 2012. jednostavno – ukinuta.
Umesto nje, do Novog Beograda uvedena je "trinaestica", koja je umesto Banovog brda i Kalemegdana tada povezala Banovo brdo i Blok 45, čineći neku vrstu improvizovane fuzije sa starom "jedanaesticom".
Ipak, 2015. godine, nakon Studije Saobraćajnog fakulteta, Novom Beogradu je vraćena njegova simbol linija 11 koja se na Bloku 45 okretala zajedno sa linijama 7, 9 i 13. Ali sve četiri su i dalje saobraćale preko "uskog grla": savskog "tramvajskog" mosta.
Putnika je bilo, ali nikad gužve. Zgodna veza Blokova i Dorćola nekima je značila, ali put je bio dug. Najnezgodnije mesto je okretnica Pristanište, gde tramvaj 11 nekad čeka da vozač "dvojke" završi pauzu.
Tek izgradnjom šina preko Mosta na Adi i svečanim puštanjem u saobraćaj, juna 2019. godine linija 11 dobija novu trasu: Blok 45 – Most na Adi – Sajam – Kalemegdan.
Na ovaj način ostvarena je potpuno nova veza Savske ulice i Novog Beograda s jedne i Kalemegdana s druge strane.
Ipak, mnogi putnici upamtili su staru trasu i pomalo se iznenade kada tramvaj skrene. Sve je u redu, put će samo biti malo zanimljiviji. Ono što je sigurno to je da ih na mostu neće sačekati gužva – šinski saobraćaj je preko Mosta na Adi potpuno odvojen od drumskog.
Ono što je najveća mana ove linije danas je, verovatno, red vožnje.
Svega tri tramvaja polaze u svakom satu, a kad se dogodi neki zastoj, može da se desi da vam se put baš oduži.
Dana 30. avgusta 1984. godine sredstvima samodoprinosa otvorene su tramvajske linije ka Novom Beogradu, Bloku 45, pod parolom Tramvajem u 21. vek. Tom prilikom priređena je svečanost na okretnici u Bloku 45, gde se skupio veliki broj ljudi.
Svečano otvaranje tramvajske linije u Bloku 45 |
Projektom Tramvajem u 21. vek, tramvaji su po drugi put prešli reku Savu. Tada su ukinute mnogobrojne linije kao što su 61, 62, 63, 64, 603 i druge koje su opsluživale novobeogradske blokove, ali ubrzo putnici nezadovoljni pouzdanošću tramvaja digli su glas i tražili da se vrate autobusi. Mnogi stručnjaci kritikovali su ovaj projekat i komentarisali da je on zamena za beogradski metro.
Vlast je popustila pod pritiscima i počelo je ponovno uvođenje autobuskih linija. Prvo je puštena linija 66 (Zeleni venac - Blok 61), a zatim i linije 68 (Opština Novi Beograd - Blok 70) i 69 (Opština Novi Beograd - Blok 70a).
Postojala je i linija 70, a trasa joj je bila Blok 45, Jurija Gagarina, Omladinskih brigada, Opština Novi Beograd, Fontana, Studentski grad, Tošin bunar, Zemunska, do Bežanijskog groblja.
Tekst delimično preuzet sa portala kaldrma.rs.
Pogledajte i članak Na današnji dan: Tramvajem u 21. vek